W tym roku mieliśmy wyjątkowo gorące lato. Wielu ludzi miało dość upałów i wylewając siódme poty sięgało ręką po kolejną butelkę wody. Dobrze, jeżeli to była woda mineralna lub źródlana. Gorzej jeżeli ktoś pija wody smakowe. Dlaczego? Dowiedzcie się sami.

Popularna woda smakowa – czy Polacy słusznie ją wybierają?

Producenci napojów i wód mineralnych zacierali ręce tego lata patrząc na prognozy pogody i wszechobecny gorąc. Bynajmniej nie była to kwestia ich osobistych upodobań, a korzyści biznesowych związanych ze wzrostem sprzedaży ich produktów. Jak pokazują badania, Polscy konsumenci bardzo często sięgają po smakową wodę (w zasadzie napój), a nie chcą pić wody mineralnej. W lato powinno się pić wodę o wysokiej zawartości wapnia i magnezu, a nie zaspokajać pragnienie aromatyzowanymi produktami, które zawierają zwykle w składzie cukier, substancje słodzące, kwasek cytrynowy, a nawet konserwanty.

Cała prawda o wodzie smakowej

Woda smakowa jest kaloryczna – butelka około 300 kcal. To ważna wiadomość szczególnie dla tych, którzy dbają o sylwetkę oraz uprawiają sport. To, że na reklamach z wodą smakową przedstawione są osoby, które uprawiają jogging i popijają truskawkową wodę, wcale nie musi świadczyć, że tak naprawdę jest. Podczas sportu zdecydowania bardziej poleca się picie napojów izotonicznych (najlepiej samemu przygotowanych).

Zachęcam do sprawdzenia butelek po wodach smakowych – na każdym produkcie powinna być adnotacja, iż nie jest to woda (zresztą producenci sami nie używają tego określenia, bo wiedzą, że to kłamstwo), tylko napój smakowy (gazowany lub nie). Pojęcie „wody smakowe” stało się bardzo powszechne i nadużywane.

Najbardziej popularne wody smakowe

 woda smakowa polaris test konsumenta Polaris – produkt z Biedronki

Cena: 1,39 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna, cukier, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, aromat, substancja konserwująca: benzoesan sodu, substancje słodzące: aspartam, acesulfam K.

Wartość energetyczna: 10,6 kcal/100 ml

Producent: Hoop Polska Sp. z o.o. dla Biedronki

 woda smakowa Lidl test konsumenta Saguaro produkt z Lidla

Cena: 1,49 zł/1,5 l

Skład: woda, cukier, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, sok wieloowocowy (1%) z zagęszczonych soków z: truskawek, jabłek, winogron i cytryn; aromat.

Wartość energetyczna: 23 kcal/100 ml

Producent: b.d. dla Lidla

 woda smakowa test konsumenta Clearview – produkt z Tesco

Cena: 1,79 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna, cukier, regulator kwasowości (kwas cytrynowy), naturalny aromat truskawkowy z innymi naturalnymi aromatami, substancje konserwujące (benzoesan sodu, sorbinian potasu), substancje słodzące (cyklaminian sodu, sacharynian sodu, acesulfam K, aspartam).

Wartość energetyczna: 10 kcal/100 ml

Producent: b.d. dla Tesco

 woda smakowa test konsumenta

Ustronianka

Cena: 1,83 zł/1,5 l

Skład: woda; A – cukier i/lub B – syrop glukozowo-fruktozowy; kwas cytrynowy (regulator kwasowości); sok truskawkowy z zagęszczonego soku (0,1%); aromat; benzoesan sodu(substancja konserwująca); witaminy: witamina B6, witamina B12, kwas foliowy.

Wartość energetyczna: 16 kcal/100 ml

Producent: Ustronianka Sp. z o.o.

 woda smakowa test konsumenta Jurajska

Cena: 1,89 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna, cukier (A) i/lub syrop glukozowo-fruktozowy (B), regulator kwasowości – kwas cytrynowy, naturalny aromat poziomkowy z innymi naturalnymi aromatami, substancje konserwujące: sorbinian potasu, benzoesan sodu.

Wartość energetyczna: 21 kcal/100 ml

Producent: Jurajska S.P. Myszków

 woda smakowa test konsumenta Veroni Mineral

Cena: 2,33 zł/1,5 l

Skład: woda, cukier, mleczan wapnia, sok truskawkowy z zagęszczonego soku (0,3%), regulator kwasowości – kwas cytrynowy, przeciwutleniacz – kwas askorbinowy, aromat, substancja słodząca naturalnego pochodzenia – glikozydy stewiolowe.

Wartość energetyczna: 14 kcal/100 ml

Producent: Zbyszko Company Sp. z o.o.

 woda smakowa test konsumenta Żywiec Zdrój Smako-Łyk

Cena: 2,59 zł/1,5 l

Skład: woda źródlana, cukier, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, substancja konserwująca: benzoesan sodu, aromat, sok truskawkowy z zagęszczonego soku (0,1%).

Wartość energetyczna: 24,5 kcal/100 ml

Producent: Żywiec Zdrój S.A.

 woda smakowa test konsumenta Nałęczowianka

Cena: 2,99 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna Nałęczowianka (96%), syrop glukozowo-fruktozowy i cukier, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, naturalny aromat truskawkowy z innymi naturalnymi aromatami, substancje słodzące acesulfam K i sukraloza.

Wartość energetyczna: 13 kcal/100 ml

Producent: Nestle Waters Polska SA

 woda smakowa test konsumenta Dekada

Cena: 0,99 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna, cukier, cukry z owoców, dwutlenek węgla, regulator kwasowości – kwas cytrynowy, naturalny aromat jabłkowy z innymi naturalnymi aromatami, naturalny aromat miętowy, substancje słodzące: cyklaminian sodu, aspartam, acesulfam K. Wartość energetyczna: 4,5 kcal/100 ml

Producent: T.G. BEWA Sp. z o.o. dla Biedronki

 woda smakowa test konsumenta Polanicka

Cena: 1,39 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna, dwutlenek węgla, regulator kwasowości (kwas cytrynowy), naturalny aromat truskawkowy z innymi naturalnymi aromatami, aromat, substancje słodzące (sacharynian sodu, cyklaminian sodu).

Wartość energetyczna:

Producent: dla Tesco

 woda smakowa test konsumenta Magnesia

Cena: 3,29 zł/1,5 l

Skład: naturalna woda mineralna, cukier, sok z mango (1,5%), aromat, wyciąg z imbiru (0,05%), kwas: kwasek cytrynowy, antyutleniacz: kwas L-askorbinowy.

Wartość energetyczna: 16,4 kcal/100 ml

Producent: Karlovarske Mineralni Vody

Zaznaczamy, że ceny wód mają charakter orientacyjny. Warto zwrócić uwagę na zawartość kaloryczną, ilość konserwantów czy substancje słodzące – żeby wybierać chociażby „mniejsze zło” jeżeli chcemy kupować wody smakowe.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie http://finanse.wp.pl/gid,15899159,gpage,1,kat,1033691,mgaleria.html